sobota, 25 września 2021

Alyeska Resort - Girdwood

Alyeska Resort w Girdwood to jedyny na Alasce całoroczny ośrodek turystyczny. Do kurortu Alyeska przyjeżdża się przed wszystkim na narty, ale jest tu co robić o każdej porze roku, zwłaszcza że jest to dobry punkt wypadowy na półwysep Kenai. Resort otoczony jest potężnymi górami Chugach i położony jest w alpejskiej dolinie tylko kilka km od wybrzeża. Położenie resortu jest jednym słowem spektakularne i tak właściwie to trudno o lepszą lokalizację. Alyeska to góra, od której został nazwany resort.

Jedziemy kolejką na górę
W hotelu Alyeska zatrzymaliśmy aż się na 5 nocy. Była to wyśmienita baza wypdowa na półwysep Kenai (więcej). Hotel nie należał do najtańszych i miejscami wyglądał na lekko "zużyty". Trochę raziły plamy na dywanie w pokoju czy lekko zdezelowane meble. Hotel ma potężne lobby, kilka restauracji, kawiarnie i sklepiki. Przy wejściu paliło się ciągle sztuczne ognisko, ale jeszcze bardziej podobał nam się czerwony dywan przed hotelem, zwłaszcza kiedy wracaliśmy wieczorem zmęczeni po intensywnych wycieczkach. Raz byliśmy w restauracji hotelowej The Pond, gdzie zaserwowano nam najlepszego łososia na tym wyjeździe. W tej samej restauracji serwowano także śniadania, ale niestety nie były one wliczone w cenę pokoju, więc tylko raz skorzystaliśmy z tej opcji. Z okna pokojowego mieliśmy za to świetny widok na skaliste szczyty gór Chugach i czuliśmy się co najmniej jak w jakimś alpejskim ośrodku.

Ostatniego dnia wjechaliśmy kolejką na górę. Przejażdżka gondolą prosto spod hotelu zabiera nas na szczyt góry, z której można nawet zobaczyć odległe wody Cook Inlet i półwysep Kenai. Osoby nocujące w hotelu mają lekką zniżkę na wjazd. Z hotelu na górę prowadzi także szlak pieszy.  Tego dnia szlak był zamknięty po obfitym opadzie śniegu. Ci co wdrapią się pieszo na szczyt, mogą za darmo wrócić kolejką.

Zbocze tej góry widzieliśmy z naszego okna hotelowego

Zbliżenie na przeciwległe pasmo
Widok na zatokę Turnagain i góry na półwyspie Kenai

Na wprost dolina prowadząca na przełęcz Crow

The Roundhouse

Zatoka Turnagain i góry na półwyspie Kenai
Na górę z Girdwood prowadzi także wyciąg narciarski
Budynek hotelu Alyeska. Tu znajduje się wychodząca na jezioro restauracja The Pond.
Przed hotelem paliło się cały czas takie ognisko na gaz
Jeden z totemów znajdujący się w lobby hotelu Alyeska
Wjazd do hotelu Alyeska
W Girdwood znajduje się browar o tej samej nazwie. Na tyłach można się napić dobrego piwa i nawet coś przekąsić z obwoźnych restauracyjek. Najpopularniejsze piwo to No Woman No Cryo (haizy tropical juicy).