Tego dnia odwiedziliśmy miasteczko Whittier i w planie mieliśmy wycieczkę do lodowca Portage. Niestety pogoda było zupełnie barowa i w ostatniej chwili zdecydowaliśmy się na rejs statkiem po Zatoce Księcia Williama. Whittier to bardzo interesujące miejsce. Jedyna droga do miasta prowadzi przez wydrążony w górze, jednopasmowy tunel kolejowy. Ruch samochodowy przez tunel odbywa się wahadłowo. Tunel jest otwierany tylko na 15 minut co godzinę w każdym kierunku. Czasami tunel jest zamykany na dłużej, aby przepuścić pociąg. W nocy tunel jest w ogóle zamknięty. Ci co nie zdążą wyjechać z Whittier muszą czekać do rana i stają POW - czyli Prisoners of Whittier. Przejazd tunelem zabiera ok. 10 minut i kosztuje $13.
|
Na rejsie do lodowców po Zatoce Księcia Williama z Whittier (Blackstone Glacier)
|
Podczas II wojny światowej władze USA zdecydowały się umieścić w Whittier bazę morską na wybrzeżu w wolnej od lodu głębokowodnej Zatoce Księcia Williama. Można było się tu dostać tylko drogą wodną, dlatego dla wygodniejszej komunikacji trzeba było przeciąć 4-kilometrowy tunel, w którym poprowadzono linię kolejową. Anton Anderson Memorial Tunnel przechodzi pod górą Maynard jest najdłuższym tunelem w Ameryce Północnej. Miasto wzięło swoją nazwę od pobliskiego lodowca, który został nazwany na cześć poety Johna Greenleafa Whittiera.
|
Wjazd do tunelu |
|
Przejazd przez tunel |
Na rejs po zachodniej części Zatoki Księcia Williama zabrał nas
Phillips Cruises and Tours. Rejs (26 Glacier Cruise ) trwał 5,5 godziny i kosztował $179 od osoby. W czasie rejsu dotarliśmy do lodowca Harward na końcu długiego fiordu College Jest to jeden z kilku lodowców w tym obszarze, którego nazwa pochodzi od amerykańskiej uczelni - Harvard University. Lodowiec otrzymał swoją nazwę podczas ekspedycji Harriman Alaska Expedition w roku 1899 pod kierunkiem Edwarda Henry'ego Harrimana. Na koniec rejsu wpłynęliśmy jeszcze do Blackstone Bay by zobaczyć lodowiec Blackstone.
Przypisy:
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz