środa, 22 września 2021

Chugach Mtn - Crow Pass

Nasz wyjazd na Alaskę skoncentrował się w dużej mierze wokół gór Chugach. Góry objechaliśmy dookoła, zaliczyliśmy dwa rejsy do lodowców w Zatoce Księcia Williama: jeden z Valdez, a drugi z Whittier. Wreszcie na pięć dni zamieszkaliśmy w samym centrum gór w Alyeska Resort w miejscowości Girdwood. Wypadało się także wybrać na jakiś konkretny szlak górski, a taki akurat znajdował się niedaleko naszego hotelu. Szlak do przełęczy Crow uznawany jest za jeden z najlepszych w górach Chugach. Do początku szlaku prowadzi przepiękna 11 kilometrowa droga, najpierw asfaltowa, a potem szutrowa, kończąca się dużym parkingiem pośrodku gór. Odejście tej drogi jest dobrze oznaczone i znajduje niedaleko zjazdu z Seward Hwy w Girdwood.

Na przełęczy Crow (1183 m)
Szlak zaczyna się ostrym podejściem i dalej wiedzie wzdłuż doliny potoku Crow. Na samym końcu doliny znajdują się ruiny kopalni Monarch. Szlak jednak omija je ostrym trawersem wiodącym zboczem doliny. Jest też opcja przejścia przez tereny kopalni Monarch, jednak nie jest ona zalecana ze względu na skażenie okolicznego terenu. Kopalnia złota Monarch działała w latach od 1909 do 1948 i jej pozostałości są dobrze widoczne ze szlaku.

Gdy zaczynaliśmy wędrówkę była piękna jesienna pogoda. Na górze w okolicy przełęczy mieliśmy już przedsmak zimy. Z parkingu na przełęcz to ok. 6 km wędrówki i 640 m podejścia. Szlak jest bardzo widokowy, gdyż dosyć szybko wychodzi się ponad poziom lasu. Po przejściu przełęczy Crow można kontynuować dalej, aż do Eagle Nature Center. Wtedy jednak trzeba  przejść w całości 37 km, co najlepiej sobie rozłożyć na kilka dni.

Na zjeździe z Seward HWY do Girdwood. Niedaleko odchodzi droga dojazdowa na szlak do przełęczy Crow.
Jedziemy coraz wyżej i wyżej, a okolica coraz piękniejsza
Jedziemy w przepięknym sąsiedztwie gór Chugach

Widoki są już na samym początku szlaku
Powoli wynurzamy się z lasu

Idziemy wzdłuż potoku Crow

Odejście szlaku na przełęcz. Można też kontunuować wędrówkę szlakiem wzdłuż doliny poprzez ruiny kopalni Monarch.

Zostawiamy w dole ruiny kopalni Monarch
Dochodzimy do kotła w okolicy przełęczy Crow

Na przełęczy Crow z widokiem na lodowiec Raven
Widok na drugą stronę przełęczy. Szlak idzie dalej w dół aż do Eagle River Nature Center. Wymaga to jednak długiej wędrówki
Po drugiej stronie przełęczy

Crow Pass Cabin nad jeziorem Crystal
Jezioro Crystal znajduje się ok. 800 m od przełęczy Crow
Wracamy
Dobrze widoczny trawers nad doliną potoku Crow
Na zejściu do doliny potoku Crow
Ostrzeżenie o zanieczyszczeniach w okolicy kopalani Monarch

Widok na drogę dojazdową do początku szlaku

Na parkingu przy starcie szlaku do przełęczy Crow