wtorek, 21 września 2021

Kenai Peninsula - Alaska

Półwysep Kenai to Alaska w pigułce. Mamy tu wszystko co typowe dla Alaski: ośnieżone szczyty, pola lodowe, fiordy i zatoki, wyspy wulkaniczne, jeziora oraz dziką zwierzynę. Droga prowadząca na półwysep wiedzie brzegiem oceanu wzdłuż ogromnej zatoki wcinającej się głęboko w ląd Turnagain Arm, gdzie pływy morskie sięgają ponad 5 m! Trochę sentymentalny był ten powrót, bo tu kiedyś stawialiśmy pierwsze kroki na Alasce. Tych kroków było całkiem sporo, biorąc uwagę że przeszliśmy wtedy Półwysep Kenai w poprzek (więcej).

Kenai Peninsula widziana z drugiej strony zatoki Turnagain
Zatoka Turnagain i Kenai Peninsula. Zatoka Turnagain to boczne ramię  Zatoki Cooka, która wcina się w głąb lądu na długości około 350 km, oddzielając położony na wschodzie półwysep Kenai od stałego lądu. U wejścia Zatoka  Cooka liczy 130 km szerokości, dalej stopniowo się zwęża.
Wjeżdżamy na półwysep Kenai
Zaraz po wjeździe na teren Półwyspu Kenai Seward Hwy wspina się na przełęcz Turnagain (274 m) - najwyższy punkt na tej drodze.

Na przełęczy Turnagain

Okolica przełęczy Turnagain

Wjeżdżając w głąb półwyspu po drodze mijamy potężne jezioro Kanai. Zachwyca ono przede wszystkim niebieskawym kolorem wody. Jezioro jest długie na ponad 30 km i głębokie na blisko 150 m.

Z daleka jezioro Kenai wygląda zjawiskowo
Jezioro Kenai
Początek szlaku do Lower Russian Lake ( Russian Lakes)
Kolcosił straszliwy lub ( oplopanax horridus, ang. Devil's Club). Znany jest z dużych liści palmowych i wyprostowanych, zdrewniałych łodyg pokrytych kolcami o długości 5-20 mm. Osiąga wysokość do 3 m. Lubi wilgoć, stąd często występuje na Alasce. Kolcosił straszliwy dobrze nam się utrwalił w pamięci. Podczas pierwszej wizyty na Alasce zdarzyło nam się brnąć z plecakami przez niekończące się pola tych krzaków.
Przeszliśmy się ponownie trochę Szlakiem do Russian Lakes

W  Cooper Landing nic się nie zmieniło. Kiedyś zrobiliśmy tu mały postój po przejściu szlaku  Resurrection Pass i przed następnym szlakiem do Russian Lakes.
Początek szlaku Resurrection Pass w Cooper Landing. Po drugiej stronie w Hope, dawno temu  zaczęliśmy naszą przygodę z Alaską.