czwartek, 9 lutego 2023

Musée d’Orsay - Vuillard

Podobnie jak jego starszy brat, Édouard Vuillard miał zrobić karierę wojskową. Rozsądną decyzją byłaby służba w armii francuskiej: Młody Vuillard stracił bowiem ojca w wieku 20 lat. W związku z tym jego matka musiała zobaczyć, jak może związać koniec z końcem z rodziną. Pracowała jako robotnica w warsztacie gorsetowym i zapewniała rodzinie skromne dochody. Jednak jako uczeń szkoły średniej Édouard spotykał się z muzykami i malarzami, a podczas częstych wizyt w Luwrze zdecydował się na karierę artystyczną.

La Soirée musicale, ok.1896
To właśnie motywy z robotniczego środowiska matki i sceny domowe miały przynieść Édouardowi sławę kilka lat później, w latach 90. XIX wieku. Głównie modelował swoją matkę i siostrę, które przedstawiał na tle wzorzystych tapet. "Nie robię portretów. Maluję ludzi w ich domach" - mówił o swoich wnętrzach Édouard Vouillard. Jego dwuwymiarowe wizerunki ludzi wydają się być wtopione w tło. André Guide określił styl Vouillarda jako intymistyczny.

Vouillard rozwinął tendencję do abstrakcji w latach 1888/89, kiedy dołączył do Nabis, zbuntowanej grupy młodych studentów sztuki w Paryżu. Podążając za "méthode synthésiste" swojego założyciela Paul Sérusier, Vouillard malował bardziej z pamięci i własnej wyobraźni.

Vouillard zasłynął również jako dekorator teatralny, projektując scenografię do filmów Ibsena, Strindberga i Maeterlincka. Ponadto projektował wielkoformatowe panele dekoracyjne przedstawiające ogrody publiczne. Pozostał aktywny jako artysta do 1930 roku.

Deux femmes dans un salon, 1903-1904
La Commode rouge, ok.1892
Le Jardin des Tuileries, ok. 1894-1895
Le Déjeuner en famille, 1899

La Nuit (du 14 juillet ?), Vers 1895
La Robe rayée, 1890-1891
Marthe Mellot, 1891-1892
Marthe Mellot en bleu, 1891-1892
Obrazy Édouarda Vuillard w Musée d’Orsay
Obrazy Édouarda Vuillard w Musée d’Orsay

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz