piątek, 12 listopada 2021

Grand Staircase-Escalante - Golden Cathedral

Jednym z bardziej spektakularnych miejsc w Grand Staircase-Escalante jest formacja skalna Golden Cathedral. Golden Catheral to ogromna kopuła skalna z dwoma otworami i z niewielkim jeziorkiem poniżej. Promienie słoneczne wpadające przez otwory w skalnej kopule tworzą na wodzie i otaczających ją skałach niesamowite odbicia i refleksy świetlne. Wędrówka do Golden Cathedral to całkiem niezła wyprawa, ponieważ schodzi się tu do kanionu rzeki Escalante, przez którą trzeba się przeprawiać kilka razy, by dotrzeć do kolejnego bocznego kanionu Neon, na końcu którego znajduje się Golden Cathedral.

Golden Cathedral
Na szlak wyruszyliśmy wyposażeni w odpowiedni sprzęt, tzn. mieliśmy odpowiedni samochód by dojechać na start szlaku i odpowiednie obuwie (typu sandały Teva) by móc przeprawić się  przez rzekę Escalante i brodzić po wodzie w kanionie Neon. Wędrówka do Golden Cathedral to ponad 14 km  (tam i z powrotem ) przy 500 m różnicy wzniesień. W drodze powrotnej czekało nas całkiem niezłe podejście. Cała wycieczka zajęła nam to ok. 8 godzin i ledwo co zdążyliśmy wrócić przed zmrokiem. Do kanionu prowadzą trzy ścieżki, a ta najbardziej popularna jest okopczykowana. W razie wątpliwości można posłużyć się aplikacją typu maps.me, gdzie wszystkie szlaki są naniesione. Dojazd na szlak jest dość skomplikowany. Najpierw jechaliśmy 25 km drogą Hole in the Rock, a potem 15 km drogę nr 240 zwaną Egypt Road. O ile drogą Hole in the Rock można jeszcze przejechać nawet samochodem osobowym, to droga do Egypt, a zwłaszcza jej końcówka, wymaga już auta z wysokim zawieszenie. Na tym wyjeździe poruszaliśmy się samochodem Jeep Wrangler, więc  bez problemu pokonaliśmy wszelkie wyboje. Droga kończy się parkingiem przy początku szlaku.

Droga 240 do Egypt
Początek szlaku w Egypt
Wchodzimy na teren Glen Canyon NRA
Schodzimy do kanionu rzeki Escalante
Na dnie kanionu Escalante są całkiem niezłe szuwary
Rzeka Escalante przez którą przeszliśmy kilka razy
Początek kanionu Neon
Wewnątrz kanionu Neon
Kanion Neon
Po przybyciu do Golden Cathedral myśleliśmy, że będziemy mieć to miejsce na wyłączność. Trochę się jednak zdziwiliśmy, gdy nagle przez jeden z otworów spadła lina i zjechało po niej dwóch wspinaczy.