sobota, 30 września 2023

Waterberg Namibia

Waterberg to bardzo ciekawe miejsce w Namibii. Zatrzymaliśmy się tam na ostatni nocleg w  drodze powrotnej z Etoszy do Windhoek. Waterberg wyrasta 200 metrów ponad dość suchą i rozległą sawannę, ciągnąc się przez ok. 49 km z południowego zachodu na północy wschód. Szerokość płaskowyżu waha się między 8 a 16 km. Wysokość nad poziom morza to z kolei ok. 1700 metrów.

Waterberg
Nazwę Waterberg można przetłumaczyć jako wodną górę. Pochodzi ona ponoć od licznych źródeł wody zlokalizowanych na zboczach płaskowyżu. Nie bez znaczenia są też pewnie dość obfite opady deszczu w tym regionie. Dzięki temu niższe partie tej formacji skalnej porośnięte są bujną roślinnością, której soczysta zieleń wspaniale kontrastuje z pomarańczowym piaskowcem, z którego zbudowany jest płaskowyż. Roślinność doskonale rozwija się też na płaskim szczycie góry, dzięki czemu udało się tu utworzyć park narodowy licznie zamieszkały przez zwierzęta.

W Waterberg zatrzymaliśmy się w Valley Lodge w namiotowych domkach z przepięknym widokiem na dolinę. Na koniec dnia podjechaliśmy do Wilderness Lodge i stamtąd poszliśmy na mała wycieczkę.

W drodze do Waterberg
Jeden z wielu przydrożnych kopców termitów
Mijamy imponujące kopce termitów. Kopce powstają z przeżutego przez termity drewna, a wewnątrz królowa ma osobną komnatę. Jej, oraz samca, obowiązkiem będzie już tylko i wyłącznie składanie jaj, a reszta kolonii będzie je chronić. Termitiery mają przeróżne kształty i potrafią osiągać wysokość kilku metrów.
Docieramy do Waterberg Wilderness. Na nocleg wybraliśmy sobie Valley Lodge.
Okolice Wilderness Lodge i drzewa akacji z fioletowymi kwiatami

Na szlaku Fountain
Liście drzewa akacji
Wracając doliną przechodzimy obok zagajnika drzew figowca sykomora ( Ficus sycomorus )
Figowiec sykomora
Liście figowca sykomora
Kolejny Figowiec sykomora
Termitiera

Na szlaku w Waterberg

Mapka szlaków w Waterberg. Nasz szlak (Fountain Trail) startuje na końcu drogi odchodzącej od Waterberg Plateau Lodge i prowadzącej do Wilderness Lodge
Nasz pokój w Valley Lodge
Tzw. boiler typu koza, czyli musieliśmy sobie napalić, aby mieć ciepłą wodę