sobota, 25 lipca 2015

Jezioro O'Hara i okolice - Yoho National Park BC Canada

Okolice jeziora O'Hara w Parku Narodowym Yoho w Kanadzie z pewnością należą do jednych z piękniejszych zakątków Gór Skalistych. Dużą atrakcją tego miejsca stanowi liczna sieć szlaków penetrująca okoliczne doliny.

Widok na jezioro O'Hara
Dostęp do jeziora O'Hara nie jest łatwy. Do jeziora prowadzi 11 km droga, którą kursuje kilka razy dziennie  autobus. Bilety rezerwuje się trzy miesiące naprzód i w zasadzie są natychmiast wysprzedawane. Park Narodowy Yoho dość skutecznie ogranicza w ten sposób ruch turystyczny w tej okolicy. Zdesperowani mogą oczywiście iść pieszo drogą do jeziora, zwłaszcza że dni w ciągu lata są bardzo długie, ale chyba mało kto to robi.
Tegoroczną letnią przygodę z kanadyjskimi Górami Skalistymi rozpoczęliśmy właśnie w Parku Narodowym Yoho. Pierwszego dnia zatrzymaliśmy się na kempingu Kicking Horse i jak najszybciej pojechaliśmy do dyrekcji parku w miejscowości Field. Tam spotkała nas mała niespodzianka. Okazało się, że możemy jechać do jeziora O'Hara, ale pod warunkiem, że zostaniemy na noc na kempingu. Wykupiliśmy dwie noce. Obsługująca nas rangerka skasowała na karcie kredytowej 87 dolarów kanadyjskich  i dwa dni później siedzieliśmy w autobusie jadącym do jeziora O'Hara.

Pogoda była bardzo kiepska tego dnia. Pakowaliśmy się rano w deszczu, jechaliśmy w deszczu i to chyba dzięki temu załamaniu pogody zwolniły się miejsca. Na kempingu Lake O'Hara naszą nowo przybyłą grupę powitał strażnik parku, który pokrótce podał nam garść informacji o tym miejscu. Wciąż padał deszcz i było zimno. Zalegliśmy w jednym ze schronów. W środku była koza na drewno, więc można było palić i grzać się. Wczesnym popołudniem przestało w końcu padać. Rozbiliśmy namiot i poszliśmy eksplorować okolice.

Wokół jeziora biegnie szlak od którego odchodzą dalsze szlaki w boczne doliny. Przy dobrej pogodzie można obejść większość bocznych dolin w ciągu jednego dnia. Nasze wycieczki były jednak przerywane dłuższymi opadami deszczu.
Opabin Plateau to piękna zawieszona dolina. Jezioro O'Hara znajduje się głęboko w dolinie przed górami, które widać na horyzoncie.
Jezioro Opabin
Yukness Ledges Alpine Route -  to trawers łączący Opabin Plateau z jeziorem Oesa
Jezioro Oesa - kolejny piękny zakątek
Opabin Plateau to piękna zawieszona  dolina w okolicach jeziora O'Hara. Jezioro O'Hara znajduje się głęboko w dolinie przed górami, które widać na horyzoncie. Te kwiaty na pierwszym planie to przekwitłe zawilce.
Jezioro O'Hara (z prawej ) i  jezioro  Mary (z lewej)
Napisy na znakach są w języku angielskim i francuskim.
Jezioro Hungabee
W dole jezioro Oesa
Świeży śnieg na szczytach gór
Jezioro McArthur
 Trochę zdjęć bez opisu:

Kemping O'Hara

Kemping znajduje się ok. 1 km od samego jeziora O'Hara. Centralne ognisko i miejsce gdzie stał nasz namiot. Kemping jest dobrze zaopatrzony w drewno. Palić można do oporu.

Każde miejsce namiotowe ma przydzieloną skrytkę (po prawej) na jedzenie, kosmetyki itp. Z tyłu jeden ze schronów, w którym grzaliśmy się w czasie deszczu. Ostatniego dnia zwinęliśmy rano namiot i zostawiliśmy bagaż w przechowalni ( z lewej). Wracaliśmy popołudniowym autobusem. O ile rezerwacja na autobus jest na określoną godzinę, z powrotem jest o wiele łatwej. Można wybrać dowolny autobus. W drodze do jeziora kierowca wręczył nam żetony na powrót.

Schron Les Relais. Można tu wpaść na herbatę i przepyszne ciasto marchewkowe.
Kemping w lewo, lodge w prawo, a do jeziora O'Hara prosto