czwartek, 5 maja 2022

Canyonlands NP - Joint Trail

Znowu odwiedziliśmy Needles District w Parku Narodowym Canyonlands w stanie Utah. Tym razem przeszliśmy się jednym z najciekawszych szlaków w tej części Parku o nazwie Joint Trail. Ten 11 milowy szlak oferuje bardzo różnorodną mieszankę krajobrazów ze strzelistymi kamiennymi iglicami lub krótszymi cokołami skalnymi ze zwieńczonymi wierzchołkami w kształcie grzybów. Ogromne głazy na niektórych obszarach tworzą wąskie przejścia i tunele. Główną atrakcją szlaku jest przejście przez Chesler Park i wędrówka wąskim kanionem szczelinowym o nazwie The Joint.

Widok na Chesler Park, zaraz obok znajduje się Joint
Joint Trail ma w sumie 11 mil, co  nie jest specjalnie trudne, ale trzeba przeznaczyć na szlak cały dzień. Na szlak wyruszyliśmy z Elephant Hill Trailhead, gdzie dojeżdża się drogą gruntową, ale w całkiem niezłym stanie. W Elephant Hill Trailhead ma swój początek także droga terenowa, uważana za najtrudniejszą w USA. Wjazd na nią wymaga specjalnego pozwolenia. Droga jest miejscami bardzo stroma, o czym mogliśmy się przekonać wracając nią po nocy. W sumie zabrakło nam czasu by przejść całą zalecaną pętlę. Tak właściwie to nie zrobiliśmy tylko jednego odcinka o długości 1,2 mili, gdyż na koniec i tak wraca się tym samym szlakiem, którym zaczyna się wędrówkę. Ten brakujący 1,2 milowy szlak przeszliśmy już raz (więcej). Gdy dotarliśmy w okolice Devils Kitchen nagle wróciła pamięć i dotarło do nas, że tędy już kiedyś wędrowaliśmy.

Początek szlaku to wędrówka w płaskim terenie, w otoczeniu pięknych widoków słynne Needles, czyli kamienne strzeliste iglice w kolorach białym i czerwonym. Po dotarciu do Elephant Canyon, zaczyna
się wspinaczka w górę i pierwsze przejście przez główny łańcuch formacji Needles. Nieco dalej dociera się do Chesler Park. Wędrówka przez Chesler Park przypomina rzeczywiście spacer przez park pośród zieleni i wyrastających skalnych iglic.

Taki wąski przesmyk prowadzi do Elephant Canyon

Pod nami Elephant Canyon
Elephant Canyon

Dotarliśmy do Chesler Park

Okno skalne z widokiem na Elephant Canyon
Chesler Park
Jesteśmy w Chesler Park
Widok na  Chesler Park, który przeszliśmy. Niedaleko znajduje zejście do Joint

Po przejściu Chesler Park dociera się do podziemnego świata czyli szlaku o nazwie Joint. Joint to na początku to wąski kanion szczelinowy o niesamowitych równych wąskich ścianach. Po około 400 metrach wędrówki dochodzi się do a skalnej groty z niesamowitymi świetlnymi efektami. Grota na swym sklepieniu ma długie pęknięcie, które w słoneczny dzień wygląda niczym miecz świetlny.

Schodzimy do Joint

The Joint

Tunel z pęknięciem w sklepieniu, to jedno z bardziej zjawiskowych miejsc w Utah.

Docieramy do parkingu drogi dla Jeepów
Przez jakiś czas idziemy drogą dla Jeepów i towarzyszy nam widok na Needles

Ponownie będziemy przechodzić przez Needles

Jeden z ładniejszych fragmentów Needles do przejścia

Powoli odsłania się przesmyk przez który przejdziemy
Jesteśmy na przełęczy skąd mamy dobry widok na południową stronę Needles skąd przyszliśmy
Po drugiej stronie czeka nas zejście do Devils Kitchen
Zapada zmrok i dochodzimy do Devils Kitchen, gdzie złapaliśmy terenową drogą do Elephant Hill
Mapa szlaku do Chesler Park i  Joint. Nie zrobiliśmy zalecanej pętli, gdyż zabrakło nam czasu i ewakuowaliśmy się przez Devils Kitchen drogą terenową do parkingu przy Elephant Hill
Chesler Park znajduje się w Needles District, na południe od popularniejszej Wyspy w Sky District, około półtorej godziny jazdy na południe od Moabu.  Nazwa Needles pochodzi od naturalnych formacji skalnych w kształcie igieł w kolorach białym i czerwonym.

Nie mielimy rezerwacji na kempingu, ale było kilka wolnych miejsc (ktoś opłacił i nie przyjechał), więc skorzystaliśmy z bezpłatnej miejscówki.