Jacek Malczewski to krakowski malarz związany od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku z Wielkopolską. Artysta obsesyjnie wiązał swą malarską myśl z wydarzeniami polskich dziewiętnastowiecznych powstań, przywoływał postaci Starego i Nowego Testamentu, sięgał po greckie mity i polską sztukę ludową. Był rysownikiem i kolorystą o nieograniczonych możliwościach.
 |
Błędne Koło, 1897 Błędne koło to obraz przedstawiający fantastyczną scenę splecionych w tanecznym kręgu satyrów i bachantek, nagich postaci w szynelach i kajdanach oraz chłopów w krakowskich strojach zawiera ważne wątki młodo-polskiego symbolizmu. Wyobrażenie malarczyka siedzącego na drabinie, otoczonego śnionymi na jawie postaciami, to nie tylko wskazanie na absorbujące wyobraźnię malarza znaczenia związane z mitologią, narodową martyrologią i folklorem, ale także wieloznaczna refleksja o istocie sztuki i przeznaczeniu artysty.
|
 |
| Eloe unosząca Ellenai, 1910 |
 |
| Święty Jan z Salome, 1911 |
 |
| Jasełka, 1920 |
 |
| Nieznane melodie, 1908 |
 |
| Thanatos, 1898 |
 |
| Śmierć, 1911 |
 |
| Krajobraz z Tobiaszem, 1904 |
 |
| Allegro, 1906 |
 |
| Autoportret z pisanką, z tryptyku Przebrzmiały ton,1909 |
 |
| Portret własny artysty we wnętrzu, 1925 |
 |
| Powrót, z cyklu Moje życie, 1914 |
 |
| . Eloe z Ellenai, 1908-1909. |
 |
| Portret własny ze Stanisławem Dębskim, 1914 |
 |
| List, 1911 |
 |
| Zatruta studnia, 1905 |
 |
| Zatruta studnia, 1905 |
 |
| Zatruta studnia, 1905 |
 |
| Zatruta studnia, 1905 |
 |
| Zatruta studnia, 1906 |
 |
| Chimera, 1913 |
 |
| Wyjście w świat, z cyklu Moje życie,? |
 |
| Postać kobieca w wieńcu, 1914 |
 |
| Autoportret na tle zimowego pejzażu, z tryptyku Przebrzmiały ton,1909 |
 |
| Umywanie nóg, 1887 |
 |
| Za późno z pieśnią, 1879 |
 |
| Portret kobiety, 1919 |
 |
| Fortunat Gralewski”, 1889 |
 |
Grosz czynszowy, 1909 ( środkowa część tryptyku) |

 |
| Portret siostry artysty, Bronisławy, 1904 (na dole) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz