Jacek Malczewski to krakowski malarz związany od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku z Wielkopolską. Artysta obsesyjnie wiązał swą malarską myśl z wydarzeniami polskich dziewiętnastowiecznych powstań, przywoływał postaci Starego i Nowego Testamentu, sięgał po greckie mity i polską sztukę ludową. Był rysownikiem i kolorystą o nieograniczonych możliwościach.
|
Błędne Koło, 1897 Błędne koło to obraz przedstawiający fantastyczną scenę splecionych w tanecznym kręgu satyrów i bachantek, nagich postaci w szynelach i kajdanach oraz chłopów w krakowskich strojach zawiera ważne wątki młodo-polskiego symbolizmu. Wyobrażenie malarczyka siedzącego na drabinie, otoczonego śnionymi na jawie postaciami, to nie tylko wskazanie na absorbujące wyobraźnię malarza znaczenia związane z mitologią, narodową martyrologią i folklorem, ale także wieloznaczna refleksja o istocie sztuki i przeznaczeniu artysty.
|
|
Eloe unosząca Ellenai, 1910 |
|
Święty Jan z Salome, 1911 |
|
Jasełka, 1920 |
|
Nieznane melodie, 1908 |
|
Thanatos, 1898 |
|
Śmierć, 1911 |
|
Krajobraz z Tobiaszem, 1904 |
|
Allegro, 1906 |
|
Autoportret z pisanką, z tryptyku Przebrzmiały ton,1909 |
|
Portret własny artysty we wnętrzu, 1925 |
|
Powrót, z cyklu Moje życie, 1914 |
|
. Eloe z Ellenai, 1908-1909. |
|
Portret własny ze Stanisławem Dębskim, 1914 |
|
List, 1911 |
|
Zatruta studnia, 1905 |
|
Zatruta studnia, 1905 |
|
Zatruta studnia, 1905 |
|
Zatruta studnia, 1905 |
|
Zatruta studnia, 1906 |
|
Chimera, 1913 |
|
Wyjście w świat, z cyklu Moje życie,? |
|
Postać kobieca w wieńcu, 1914 |
|
Autoportret na tle zimowego pejzażu, z tryptyku Przebrzmiały ton,1909 |
|
Umywanie nóg, 1887 |
|
Za późno z pieśnią, 1879 |
|
Portret kobiety, 1919 |
|
Fortunat Gralewski”, 1889 |
|
Grosz czynszowy, 1909 ( środkowa część tryptyku) |
|
Portret siostry artysty, Bronisławy, 1904 (na dole) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz