sobota, 4 stycznia 2025

Muzeum Narodowe w Warszawie - Chełmoński

Józef Chełmoński (1849–1914) to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy okresu realizmu, znany przede wszystkim z pejzaży, scen rodzajowych oraz obrazów przedstawiających życie na wsi i przyrodę. Jego prace charakteryzują się niezwykłą wrażliwością na światło, dynamiką oraz realizmem w oddaniu natury i codziennych sytuacji.

Józef Chełmoński  (1849–1914) - - Autoportret 
Na wystawie prac Józefa Chełmońskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie w jednym miejscu udało się zgromadzić tak wiele obrazów, szkiców, notatek pochodzących z różnych kolekcji, galerii jak i z prywatnych zbiorów kolekcjonerów. Wystawa świetnie podzielona na kilka dziedzin,sfer zainteresowania autora. Chełmoński to Mistrz łączący sztukę i naturę, ukazujący uczucia ,odczucia,nastroje za pomocą przyrody,pór roku.

Większość najsłynniejszych dzieł Chełmońskiego znajduje się w polskich muzeach narodowych, głównie w:
Muzeum Narodowym w Warszawie – posiada największą kolekcję jego prac.
Muzeum Narodowym w Krakowie – również posiada kilka ważnych dzieł.

„Babie lato” (1875) - Przedstawia młodą wiejską dziewczynę leżącą na trawie, zapatrzoną w niebo, otoczoną przez delikatne nici babiego lata. Obraz ten jest pełen poetyckiego nastroju.
Bociany” (1900) - Jeden z najbardziej rozpoznawalnych obrazów Chełmońskiego, przedstawiający klucz bocianów lecących nad rozległym, podmokłym krajobrazem. Obraz ten jest symbolem polskiego malarstwa pejzażowego.
Przed karczmą (1877)
Wyjazd na polowanie (1890)
Targ na konie w Bałcie (1879)
Czwórka (1873)
Modlitwa przed bitwą pod Racławicami (1906)
Kozak (1907)
Pierwszy skowronek (1895)
Przed karczmą (1877)
Oberek (1878)
Roztopy na Ukrainie. Przed karczmą (1876)
Postój Kozaków liniowych (1880)
Zjazd na polowanie (1874)
"Pastuch" (1897). Przedstawia pasterza grającego na skrzypcach na rozległej łące z pasącymi się w tle owcami i leżącym obok psem. Jest to przykład polskiego realizmu w malarstwie
Jesień (1897)
Napad wilków (1882)
Oberek (1878)
Sielanka (1885)
„Powrót z balu” (1879) - Humorystyczna scena przedstawiająca wiejską parę wracającą z balu. Obraz ten łączy realizm z lekką nutą satyry.
„Sprawa u wójta” (1873) Scena rodzajowa przedstawiająca wiejski spór rozstrzygany przez wójta. Obraz ten jest przykładem zainteresowania Chełmońskiego życiem codziennym wsi.
Pogoda. Jastrząb (1899)
Sójka (1892)

„Odlot żurawi” (1871) - Kolejne dzieło poświęcone żurawiom, ukazujące stado ptaków odlatujących na tle jesiennego krajobrazu.

Orka (1896)
Puszcza – wykroty leśne (ok. 1902)
„Żurawie” (1870) - Przedstawia stado żurawi na tle wiejskiego krajobrazu. Obraz ten jest przykładem wczesnej fascynacji Chełmońskiego przyrodą i zwierzętami.
Powitanie słońca. Żurawie (1910)
Muzeum Narodowe w Warszawie - Chełmoński
Przypisy:

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz